Antal nomineringar ändras igen!

Det här kanske är ganska gamla nyheter, men jag visste inte om det, så jag tänker informera om det ändå. Till oscarsgalan 2010 ändrades antalet nomineringar från 5 till 10. Detta för att storfilmerna som inte har lika högt kulturellt kapital (herregud vad har ttp gjort med mig, som inte anses lika "fina" och "konstnärliga") också ska ha en chans att bli nominerade om det är en riktigt bra film.

Inför galan 2012 har dock reglerna ändrats igen. Det kommer nu vara ett okänt antal nomineringar mellan 5 och 10. Hur många det blir får man reda på samtidigt som man får reda på vilka som är nominerade. Enligt mig är det här bättre. För jag kan förstå att man ändrade från början. Enligt min vän Mario var det på grund av att folk blev upprörda då Batman Begins (tror jag det var) inte fick en nominering. Men 10 är väldigt mycket och det blir lätt att man måste fylla ut med filmer som inte förtjänar en nominering egentligen. Men är det bara 5 förtjänar en riktigt bra film att bli utan nominering för att det var ett bra filmår.
För nej, det är inte bara att vinna som räknas. En Oscarsnominering är viktig och det spelar faktiskt roll om man får en eller inte. På det här sättet kan de alltså nominera så många som de själva tycker förtjänar en nominering. Bra och taktiskt val tycker jag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0