Bara 4 säsonger, rätt eller fel?

Det finns serier som håller på i alldeles för många säsonger för deras eget bästa. Där man har ett upplägg som är häftigt och intressant ettlitet tag men som efter några säsonger helt tappar sin mening och trovärdighet. Ett bra exempel på detta är Lost, det funkar inte hur länge som helst! Det är inte ett upplägg som är gjort för att vara en långkörare, om man inte lägger in andra väldigt intressanta och relevanta element i historien.

Sen finns det andra serier som är precis lagom och där man får ett slut som fint sammantaffar allt det man sett i serien och man känner sig allmänt nöjd. Ett sådant exempel är Sex and the City. Det känns liksom klart (även om de senare gck vidare och gjorde två usla och onödiga filmer av serien. Och om jag har förstått det rätt även skall göra en tredje).
Men så finns det också serier som slutar på tok för tidigt. Där man inte känner sig klar. Ett sådant exempel är självklart Freaks & Geeks. En serie som jag ännu bara sett 5 avsnitt av men som jag vet redan nu slutade alldeles för tidigt. En sådan serie behöver (och borde ha fått) mer än en säsong.
Men det var inte det här jag hade tänkt att inlägget egentligen skulle handla om. Det skulle handla om en av mina personliga favoriter The 4400. Jag absolut älskade den serien. Och de la, enligt mig i alla fall, alltid in nya förklaringar och element i serien som gjorde den fortsatt intressant att följa. Men också för att 4400 människor är så många så man kan göra så oändligt mycket med ett sådant upplägg.

The 4400 fick ändå 4 säsonger så det finns ändå ganska många godbitar att titta på när man får sitt the 4400 begär. Men slutet känns inte riktigt rättvist och jag vet inte riktigt själv vad jag tycker om det. Jag älskar det för det känns så extremt spännande och man har ingen aning om vad som komma skall, men det är det som är problemet. Jag VILL veta vad osm komma skall. Jag hade velat att det bara var en vanlig säsongsavslutning så jag hade kunnat se en 5 säsong. Se vad som händer när hela världen nu plötsligt förändrats helt.
Men kanske är det bra också på ett sätt. Kanske hade en fortsättning bara gjort serien orealistisk (ja ja tycker sc-fi kan kännas realistiskt om man gör det på rätt sätt) och tråkigt. Kanske hade man tröttnat på allt och då sett ner även på de tidiga säsongerna.
Det här funderingar som jag aldrig kommer att få svar på, men oavsett om det är bra eller dåligt att den slutade där den gjorde så älskar jag the 4400.

Kommentarer
Postat av: mikaela

Jag vät. Jag är ganska skicklig :)

2011-07-26 @ 23:17:08
URL: http://ganskafulkonst.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0